Jumaat, 13 November 2009

EKSPLORASI KHAZANAH ISLAM


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..  

Pada 22 hingga 23 Oktober yang lepas, seramai 36 orang mahasiswa semester lima program Pendidikan Islam, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak telah mengadakan satu lawatan ilmiah bertemakan “Eksplorasi Khazanah Islam” yang bertempat di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Perpustakaan Awam Islam dan Muzium Kesenian Islam.
Objektif lawatan ilmiah ini bertujuan untuk melengkapkan tugasan kerja lapangan secara berkumpulan sebanyak 20% bagi kursus LIT 3023 Sejarah Islam dan melihat secara lebih dekat khazanah Islam dalam bentuk artifak, kitab-kitab lama dan lain-lain peninggalan bersejarah yang masih wujud pada masa sekarang. Selain itu, program ini juga bertujuan menjalin hubungan silaturrahim dengan pihak yang mempunyai hubungan langsung dalam aspek pensejarahan Islam di samping menambahkan ilmu pengetahuan terutamanya kepada bakal pendidik yang akan mengajar Sejarah Islam kelak.
Lawatan ini diadakan selama dua hari satu malam dengan diiringi oleh dua orang pensyarah pengiring iaitu Ustazah Wahibah binti Twahir@Hj. Tahir selaku penasihat program dan merupakan pensyarah kursus LIT 3023 Sejarah Islam dan Ustaz Anhar bin Opir selaku penceramah jemputan bagi Wacana Khazanah Islam. Turut sama hadir adalah Ustaz Hasrizal selaku pentazkirah subuh pada pagi itu yang bertajuk “Ibrah Sepanjang Sejarah Islam”.  

Sebelum Bertolak


Tiba di hadapan masjid Wilayah


Penyampaian sedikit cenderahati Kpd Ustaz Hasrizal
 
Sedikit tunjuk ajar daripada ustaz


Bergambar beramai-ramai sebelum ke destinasi seterusnya


Sedikit taklimat kpd rombongan kami


Bakal ustaz keluaran pertama UPSI 
 
Dari kanan : nawwar,sarhan, mannan, dan ana


Penyampaian cenderamata kepada wakil muzium


Bersama pak guard masjid negara (baju hitam)



Abdul Halim Hamidi B. Abdul Aziz,  
8.25 a.m,
13 November 2009,
Asrama Masjid Jamek,
Tanjung Malim, Perak. 





0 ulasan:

© Copyright 2009 / 1430H by Mujahid Sufi. Template by : x-template.blogspot.com. - Site Design by HALIM